Nytt År och nya utmaningar

Igår presenterade de stora tidningarna det kommande idrottsåret och de viktigaste händelserna. Först kan vi bara konstatera att det är en tuff konkurrens vi befinner oss i och de gäller att leverera intressanta nyheter för att få utrymme.

Med på listan som enda orienteringsevenemang fanns EM. Det är ju toppen att ett EM på hemmaplan finns med, Svenskan hade dessutom lyft fram orienteringen genom en bild på Helena och en bildtext om EM, men inga andra orienteringsarrangemang fanns med, inte VM, inte O-Ringen och inte NORT/Världscupen.

Jag kan bara konstatera att vi har utmaningar. Vi måste bli ännu bättre på att lyfta fram, och på ett attraktivt sätt presentera våra arrangemang.
Det är lång ifrån den enda utmaningen vi har inför 2012. Jag ser framför mig att vi tillsammans i orienteringssverige tar ytterligare ett steg för att sätta vår idrott på kartan. Ska vi lyckas med det måste vi var många som arbetar tillsammans. Vi på SOFT kommer när det gäller landslaget att fokusera på de stora tävlingarna, men vi kommer också att arbeta med att sprida information om våra andra aktiviteter. Jag tänker på Motionsorientering och Naturpasset där jag hoppas att vi genom bättre synlighet och ett större utbud kan locka nya utövare till sporten.

Mycket står för dörren, det kommer att bli ett spännande år med flera höjdpunkter och jag hoppas att jag får möjlighet att fördjupa diskussionen och relationerna med er för en utveckling av kommunikationen kring orientering.

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

