Hur är det med ledarrektyteringen?

Sitter och tittar ut från matsalen i Åhusstrand alldeles utanför Kristianstad i Skåne. Blåser gör det men det är en fin dag, havet och den tomma sandstranden är mäktigt. Igår när jag kom hit ner tog jag en promenad på stranden, det var höstig, kändes lite vemodigt men mycket vackert.

Föreningsledarträff för Skånes orienterare. Nästa 100 på plats och de har bett mig komma och prata om media och kommunikation på fredagen och idag lördag ska vi diskutera bredd och media.
Känns inspirerande och  kul att få träffa alla eldsjälar som ägnar sin lediga tid åt orienteringssporten. De som bygger verksamheten i landet. De som ser till att det blir nybörjarkurser och tävlingar. Här finns glädje och engagemang.
Vad som möjligen kan bekymra mig är den höga medelåldern på gänget. Hur har vi det egentligen med ledarrektyteringen bland ungdomarna. Vad gör vi för att ta tillvara alla de som orienterar men som inte vill satsa på eliten. Statusen på ledarrollen tror jag vi måste arbeta mera med vi är ju helt beroende av att vi har aktiva ledare också i framtiden, annars har vi ingen framtid!

Annichen 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

