Orienteringen en innesport!

Jag tror egentligen inte på slumpen, jag tror på sammanhang och mening. I dessa tider av Veteran VM hoppar den kände tidningsdrottningen Amelia Adamos tidning M upp på listan över media som skrivit om orientering. (jag får en lista i mailen varje dag)

För några månader sedan kom ett mail till info-adressen på SOFTs hemsida. En frågan från frilansjournalisten Anna Laestadius Larsson. Hur är det med orienteringstävlingar för 50+, jag ska skriva för tidningen M?
Wow tänkte jag, Amelia är ju känd för att nosa upp trender, ha koll på det som komma skall, här gäller det att ligga på och lyfta fram orientering som lite av en unik idrott när det just gäller tävlingsmöjligheterna för veterangänget. Med Tommy och Rasmus hjälp på SOFT hjälp tog jag fram underlag och bilder till Anna.

Så nu idag, när jag just skrivit om Veteran VM på min blogg och arrangemanget startar i morgon,  kommer artikeln. Den handlar om 50+are (såna som jag!) som tävlar för fullt och den lyfter också fram olika tänkbara sporter att utöva.
Här finns en sammanställning av sporter och bland de sju man lyfter fram särskilt finns ORIENTERING med, yes! Inte nog med det, på rankingen av mappifaktor (alltså intresse för veteraner att tävla i sporten ) får orientering tillsammans med simning 5 på en femgradig skala!
De ni – vi är en innesport bland 50+!

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Orienteringen en innesport!

  1. karin says:

    haha bra jobbat!

  2. Sven Alexandersson says:

    Yes … du har gjort ett fantastiskt jobb! 🙂 Känns som exponeringen i media har ökat stort bara under några få månader!

    Tillbaka till tråden “TV” vill jag passa på att lyfta fram U10-mila som förra året hade den mesta och bästa rapporteringen jag någonsin stött på i orienteringssammanhang. Där fanns allt. Proffsig speaker (gissa vem), storbildsskärm, GPS-uppföljning, liverapportering, kameror i skogen, kameror på löpare, rörliga kameror i mål,start,växling (det fanns många kameror …). Det var verkligen fascinerande att vara på plats och jag tror de som satt hemma vid datorn upplevde detsamma. Nu hade jag visserligen ett visst (ganska stort) personligt intresse, men ändå …

    Jag tor just U10-mila är ett utmärkt arrangemang att intressera riksmedia för. Du hittar en filmsnutt här:

    /Sven

Leave a Reply

