Tyck till om TV sändningen!

Så har det rullat igång! Världscupen och minitouren NORT!
Kanonstart blev det för våra damer, STORT GRATTIS till er, bra jobbat!!!

NORT som är ett samarbete mellan, Finland, Norge och Sverige startade för att synliggöra sporten ytterligare, fokus är på TV. Gårdagens tävling sändes också i YLE (finska SVT), och vi kunde se den på webben med kommentatorer som pratade svenska.

Jag följde herrarna en stund, kom tyvärr in mitt i sändningen och sanningen att säga så tyckte jag att det var lite segt. Jag tyckte att vi fick se för lite kartbilden med vägval, möjligtvis hade man visat det i början av sändningen, men jag tänker att det är jätteviktigt att varva det hela tiden. Följa löparen i skogen, se vilka vägval hon/han tar och sedan klippa till kartan för att se hur de springer på den. Det gäller att hitta en produktion där vi får ett högt tempo och som blir förståelig och spännande. Det gäller att vi utvecklar sättet att producera nu när intresset från TV ökar och när webben ger oss nya och större möjligheter att komma ut .  Då är du som tittare viktig, att du tycker till och ger oss feedback så att vi kan driva utvecklingen i rätt riktning.
Jag vill ha dina åsikter kring gårdagens sändning. Vad tyckte du?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Tyck till om TV sändningen!

  1. Sven Alexandersson says:

    Hej Annichen!

    Jag hade inte möjlighet att se utsändningarna från NORT men de senaste timmarna har jag suttit klistrad vid datorn och följt Venlakaveln. Helt sanslöst spännande på sistasträckan med oförutsägbara osannolika växlingar i täten som kunde vara signerade en klassisk trhillermästare. Detta är nog det allra bästa jag sett i orienteringsväg på TV/Dator.

    Nu satt jag och lillgrabben vid köksbordet med en dator. Två fönster öppna. Ett med TV och ett med liveresultaten. Hade vi även kunna följa GPSen fritt (bara redigerat via TV på Venla/Jukola) hade lyckan varit fullkomlig!

    Jag tror de flesta någorlunda datormogna orienterare håller med mig om att detta ger en sportupplevelse av högsta klass, faktiskt betydligt bättre än att vara på plats där man har betydligt sämre koll. Varför inte bygga vidare på detta koncept och göra det lätttillgängligt för alla.

    Dags att göra en snygg attraktiv paketering av multimediaupplevelsen Orientering. En “app” där bild,ljud,gpsuppföljning och liveresultat samlas på ett intiuitivt lättillgängligt sätt. Kan inte bli annat än stor succé!

    /Sven

  2. Erik says:

    Jag tycker dagens sändning var riktigt bra. Endast små missöden med GPS:erna. Bra med det förinspelade vägvalen. Det jag tycker man kan göra bättre är möjlighet för kommentatorerna att “rita” vägval på skärmen. Nu pratade de om staket, höger, runt mm utan att kunna visa hur de menade. För orienterare går det bra men ska man även attrahera icke-orienterare behöver sånt förtydligas. Kanske behöver man även repetera karttecken? Men totalt sett tycker jag det var jättebra. Förhoppningsvis tycker även SVT det och satsar mer på orienteringen. Kanske även “skogsorientering”?

Leave a Reply

