Orientering i rutan

Under den kommande veckan kan vi se en hel del orientering på webben/TV. Vi kommer att kunna följa Världscupen från Finland och Göteborg. Likaså kommer vi att kunna se Jokulakaveln. Möjlighet till många timmars tittande. Yes, yes, yes!

TV frågan är viktig för oss. En av de allra viktigaste om du frågar mig. Jag tycker att den ska ha högsta prioritet på SOFT och i orienteringsvärlden. Vi som idrott ska inte arrangera ett internationellt mästerskap utan att vi kan garantera bra TV sändningar. Det måste säkerställas från internationella förbundets sida när man delar ut arrangemangen framöver, allt annat är oacceptabelt!

Just nu upplever vi att intresset för orientering är stort på SVT, de vill gärna ge oss utrymme och visa mästerskapen och Världscupen, SVT Play ger nya möjligheter. I Finland är man ännu längre fram, vill visa deras elitserie, Världscupen och VM.
Oron just nu ligger snarare på hur produktionerna blir. Håller de måttet, funkar tekniken och blir det tillräckligt spännande och intressant.  Vi har som jag uppfattat det fortfarande ett utvecklingsarbete att göra för att blir riktigt bra i rutan.

Jag tänker att vi som tittare är viktiga i den uppföljningen. Var gärna med och bidra med dina synpunkter efter helgen om du tittat. Kom med inspel och tankar på hur vi kan bli bättre, hur vi kan utvecklas så att vi attraherar en ännu större publik framöver.

Annichen 

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Orientering i rutan

  1. Stefan S says:

    Skulle ni kunna lägga ut länkar, på SOFT.s hemsida, till de olika evenemangen som sänds på finsk TV? Jag gissar att de sänder dessa på webben så att även vi svenskar kan följa Världscupen från Finland och Jokulakaveln.

  2. göran hyttfors says:

    Intressant att följa dina kommunikativa funderingar. Även jag upplever att TV är viktigt (kanska viktigast). Ser det ungefär så här: Mer externa pengar måste in i orienteringssporten för att ge rimliga utvecklingsmöjligheter såväl av “produkten” som kommunikationen. För att nå externa pengar måste vi in i TV. Det första tilltänkta sponsorer frågar efter är TV-exponering. För att nå TV bör/måste vi kunna garantera dramatik, om så på rättvisans bekostnad. Produktutveckling fokuserad på dramatik krävs alltså. Jämför skidskytte, längdskidor, ishockey …
    Helst parallellt behövs egeninitierade insatser för att höja det publika intresset. Som exempel att du deltar i det populära TV-programmet “Mästarnas Mästare”. Helt suveränt. Får vanligt folk att tänka till och diskutera “den där trevliga orienteringskvinnan”. Vem följer efter dig t ex som deltagare i Let´s dance, På spåret …?
    Sören och du har en stor och viktig uppgift att fylla för att flytta fokus från “teknisk svår och rättviseinriktad specialidrott” till “intressant och dramatisk folksport”
    Lycka till både med det och i Mästarnas mästare.
    Göran Hyttfors

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s