Gemenskapen många inte känner till

Orientering har många värden, det handlar om hälsa och motion i naturen, tankens möda, utmaningar och upplevelser, tuff tävling i hård konkurrens och det handlar om gemenskap.
I stort sett alla de orienterare som jag intervjuat och som varit med när jag jobbat med workshops om orienteringens profil och varumärke har lyft fram GEMENSKAPEN som ett viktigt motiv till varför de orienterar.  I orienteringssporten har vi en mycket stark gemenskap, över gränser som åldrar, kön eller sysselsättning. Vi ser oss som en stor familj.

När det gäller allmänhetens syn på orientering (Undersökningen finns att läsa på http://www.orientering.se) så stämmer den på de flesta områden väl med vår egen syn på sporten, men det finns också delar där allmänhetens kunskap om sporten är bristfällig. Jag tänker just på gemenskapen. De som känner orientering väl vet att det är en stark gemenskap i sporten, men de som inte är så nära oss har en annan bild. För dem är
orienterare ett gäng individer som springer ensamma i skogen. Det är ju också sant, oftast är vi ju ensamma i skogen när vi tränar och tävlar.

Men den gemenskap som finns i klubbarna tror jag är ett viktigt motiv till allt det arbete alla ideella krafter lägger ner på orientering. Den är ett mervärde för oss alla som håller på. Det var gemenskapen som fick mig att stanna i sporten när jag som ung funderade på vad jag skulle hålla på med, det var INTE resultaten på tävlingarna, för dom var inget vidare från början för min del.

Vi har något unikt att erbjuda, säkert är inte alla intresserade, men som ambassadör för sporten så tror jag att just GEMENSKAPEN ÖVER GRÄNSERNA är ett viktigt mervärde att lyfta fram. Tänk på det när du ska ut och sälja orientering i sommar!

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

