Det kom ett brev

Blogga gör vi på SOFT för att vi vill ha dialog med er. Det är verkligen spännande, lärorikt och intressant att få era synpunkter, tankar och erfarenheter. I helgen damp det ner ett brev i burken. Det var egentligen inte som ett svar på bloggen, utan mera som ett inspel till oss på SOFT utifrån de frågor jag arbetar med.
Jag ville dela det med er för jag tycker att det är så himla bra! Vår idrott erbjuder olika saker, det gäller att funder över vem jag pratar med innan jag går igång och berättar om orientering! Först då kan jag nå fram med mina budskap, testa vetja!
Tack Åke!

Hej Annichen, I anslutning till Synovate-undersökningen (finns att läsa på http://www.orientering.se/Forbundsinfo/Undersokningomallmanhetenssynpaorientering/, min notering/Annichen) kom jag på att när vi diskuterade rekrytering av ungdomar förra året så skrev jag ned följande, vilket alltså tycks vara i harmoni med synovateresultatet. Det är ett försök att strukturera argumenten per målgrupp och kanske kan vara till hjälp i något sammanhang.
Hälsningar, Åke Lewander, Skarpnäcks OL
1. Sociala skäl.
A. Tjejer och killar behandlas lika och de umgås över kartor och gemensamma erfarenheter.
B. Ingen strikt årsklassindelning utan yngre umgås med och lyssnar ‘storörat och storögt’ på de litet äldre och coolare vilket är häftigt eftersom de på den hårda skolgården oftast exkluderas från deras krets. De äldre och coolare ‘nedlåter sig till’ att ingå i grupp med de yngre och känner sig som förebilder. De lär sig axla rollen som ansvarstagande vid lägerresor o.d.(med hjälp/stöd från klubbens ledare)
C. Möjlighet att få en familjegemensam sysselsättning, med köksbordssnack som alla kan relatera till.

2. Idrottsliga skäl.
A. OL är en extremsport för den som vill gå ‘hela vägen’. Häftigheten i långdistans och natt-OL känns som bästa exempel men dramat i sprint/park med hög fart runt parkbänkar och soptunnor inför närstående publik ger väl ungefär samma kick som en arenaidrott.
B. Individuell sport där man bara är underordnad sig själv men där klubbkläder och stafetter adderar lag-feeling.
C. Perfekt match för skidor eller annan vinteridrott.
D. Klassindelningen inkl öppna klasser tar bort hetsmomentet från tävlandet för den som inte orkar sikta mot stjärnorna och man är ‘kvar i laget’ vid typ 25-manna.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

