Lösa problem eller meditera?

Göteborgsvarvet med drygt 59 000 anmälda, jag tror det var långt över 40 000 som sprang och till helgen är det dags för Stockholm Maraton. Jag har en väninna som sprang Göteborgsvarvet förra året och som i år startar i maran, hon är verkligen inte ensam! Alla dessa löpare, joggare, motionärer, kalla dem vad du vill med de är en grupp som skulle kunna ta steget ut i skogen. Som skulle få en rikare upplevelse kanske framförallt av problemlösningen som finns i orientering, men också av naturupplevelsen.

Men så var det någon jag pratade med om detta som sade, joggning är för mig meditation, jag vill egentligen INTE ha något att tänka på då, jag vill känna mig fri, låta den tanke som kommer få vara. Kanske inte tänka alls, bara tömma skallen.
Kan det vara så att några av oss vill ha utmaningen att lösa problemen, att ha någon att tänka på när vi håller igång och andra vill inte alls ha det när de motionerar. Om det är så, tar vi idag hänsyn till det när vi vänder oss till nya målgrupper och påverkar det hur vi idag kommunicerar våra aktiviteter ?
Vad säger du?

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Lösa problem eller meditera?

  1. Junior says:

    Det gäller nog att vara medveten om att alla inte är ute efter den utmaningen som orienteringen ger. Detta beror kanske mycket på att de inte riktigt vet fullt ut vad orienteringsutmaningen innebär. Nyckeln till att allmänheten ska bli medvetna om detta är givetvis kommunikation. Grunden för kommunikation är enligt mig att att man hittar ett språk som båda parterna förstår och sedan utbyter man kunskap, erfarenheter och idéer. Svensk orientering behöver hitta ett språk att använda när vi erbjuder våran produkt.

    Jag ser inget problem till att varför O-ringen inte skulle kunna vara en del utav den svenska klassikern (http://www.ensvenskklassiker.se/en-svensk-klassiker/). På samma sätt som tusentals människor genomför vasaloppet, lidingöloppet, vätternrundan och vansbrosimningen skulle samma människor kunna springa fem orienteringstävlingar under O-ringen veckan. Det är ju minst lika slitsamt, utmanande och givande! Samtidigt skulle det kunna vara ett enormt lyft för orienteringssverige. Väl värt att tänka på!

Leave a Reply

