Tuff och krävande eller en upplevelse i naturen

I veckan som var besökte jag Eksjö Orienteringsgymnasium. Jag hade en workshop med eleverna och temat var orienterings varumärke och kommunikation.

Det var verkligen ett härlig gäng, massor av energi och engagemang och många tankar och synpunkter till mig, tusen tack till er alla förresten!

Den sista uppgiften eleverna fick arbeta med var att de skulle göra en reklamfilm om orientering. Då kan jag säga att det blev fullt ös på diskussionen. Kanske var vi tio grupper och de allra flesta var rörande överens om hur det skulle vara:

Det är ungdomar som är målgruppen. Vi ska visa eliten, tuffa, häftiga, snygga löpare och snygga kläder i rätt miljö. Mycket action och effekter! 

Men det fanns också några som lyfte fram en annan bild:

Fridfull motion, fokus på hälsa, storslagna naturscener, familjen och den nya tekniken.

Delvis kom eleverna i Eksjö fram till det såväl vi inom orienteringen (jag har vid det här laget pratat med många om frågeställningen) som allmänheten (visar vår egen undersökning som du kan läsa på orientering.se) kan se när det gäller sporten. Det finns flera möjliga utvecklingsspår, och kanske är det så att vi inte ska välja utan göra både och.

Vad tycker du, vilken väg ska vi gå, eller ska vi utveckla båda vägarna?

Annichen

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Tuff och krävande eller en upplevelse i naturen

  1. johaneklow says:

    Varje löpare utför ju sin egen “elitpreststion”, på sin nivå. Det är ju det bästa med orienteringen, att man får, oavsett klass, ett tufft pass för kroppen och ett yogapass för själen och huvudet. På samma gång! Snacka om tidseffektivitet. Mindfullness i sin optimala form!

  2. Lena Larsson says:

    “Reklam” kommunicera värden. Värden utgör varumärket för det man vill “sälja”. Värden måste tilltala målgruppen, göra att de vill “köpa” varan som man vill “sälja”. Värden som är åtråvärda för målgruppen.

    Vilka värden säljer: “Eliten, tuffa, häftiga, snygga löpare och snygga kläder i rätt miljö. Mycket action och effekter! ” ?

    På vilket sätt är de värdena speciella för orientering? Hur skiljer sig de värdena från värdena i friidrott, hockey, dans, gymnastik eller konståkning?

  3. johaneklow says:

    Tidningar som “I Form” och “Aktiv Träning” brukar paketera sina reportage väldigt snyggt. Syns man där kan man nog få många nya intresserade orienterare, oavsett om man anspelar på “tuft, hårt, skitigt” eller “snygga och häftiga” eller “naturupplevelse och hälsa”.

  4. Sven Alexandersson says:

    Bra jobbat Annichen … orientering har fått märkbart mer utrymme i riksmedia nu i vår än tidigare!

    När det gäller frågan hur vi ska marknadsföra orienteringssporten och hur vi vill uppfattas av allmänheten upprepar jag med den dåres envishet, visa mångfalden!

    Jag minns hur jag en julidag 2004 stod på fotbollsplanerna, Skatås, Göteborg, som temporärt omvandlats till målplats för en O-ringen och njöt av skådespelet. Det som gav mig gåshud av stolthet över att vara orienterare var när en äldre (mycket äldre än de flesta) dam i knapp styrfart närmade sig mål samtidigt som en elitlöpare i en parallell fålla med lätta spänstiga snabba steg passerade. Samtidigt ser jag människor i alla åldrar, skiftande former och hastigheter strömma förbi i en aldrig sinande ström … vilken annan idrott kan konkurrera med detta?

    /Sven

  5. Nils Wahlberg says:

    Bra Sven! Instämmer helt och fullt. Mångfalden är vår styrka. Vi har fyra ben att stå på: OL, PreO, MtbO och SkidO, alla viktiga i det totala utbudet. Klubbar och distrikt borde inse det, mer än vad de gör, och satsa på alla fyra grenarna. De fyra disciplinerna stöttar ju varandra och totalt når orienteringssporten därmed en bredare allmänhet.

  6. ASi says:

    Jag tror på två spår, dels ett långsiktigt arbete med att visa att orientering kan vara en utmanande elitsport. Fast för att värva nya orienterare så tror jag inte på att vända sig till gymnasister, om de ens kan ta sig till tävlingarna kommer det att ta alltför lång tid innan de kommer runt en bana i sin tävlingsklass. Nyckelgruppen för nyrekrytering tror jag är familjer med 10-åriga barn där föräldrarna vill ha något att göra tillsammans med barnen, och det viktigaste är att övertyga om att det är roligt även att vara en vuxen nybörjare. Det var iallafall det som fick mig att börja för några år sedan…

    Ansgar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s