En god känsla i magen

Vi har frågat allmänheten om deras kunskap, attityd till och intresse för orientering. När rapporten var klar och vi fick den presenterad för oss blev jag otroligt styrkt i mitt uppdrag. Dels så är det en mycket positiv bild, föknippad med natur, miljö, skog, tävling, motion osv och dels så finns det en stor samstämmighet i den bilden som allmänheten har och den bild som jag fått fram i intervjuer med orienterare. Rapporten finns på http://www.orientering.se, läs den!

Undersökningen lärde mig också nya saker, exempelvis hur väl allmänheten känner till den gemenskap som finns i orienteringsfamiljen. Där finns en klar skillnad mellan de som själva är aktiva, eller som känner aktiva orienterare och de som är längre bort från sporten. Är man inte i eller nära orienterare vet man inte att det finns en stark gemenskap. ALLA som jag intervjuat som är orienterare lyfter fram gemenskapen som en styrka, en anledning till att vara med, ett mervärde.

För någon månad sedan ringde Ingrid Alexandersson från Stora Tuna mig.

– Du Annichen ska vi inte ställa upp med ett tantlag i 10-Mila, det vore så hilma kul, och vi har pratat om det i flera år…….

Ny på jobbet med uppdrag att lyfta fram sporten var det ju svårt att säga nej, och ska sanningen fram tyckte jag att det var en kul idé. Det är ju många år sedan jag umgicks med Tunagänget och vi hade en tight grupp då i början av 80-talet. Så sagt och gjort, det blev ett JA, klart vi ska göra det och vi kan leva med att det kommer att gå sakta och att vi har som mål att ha kul och komma i MÅL.

Jag hade i och för sig bestämt mig för att springa för OK Kåre, tycker i princip att det finns ett värde i att vara med i den klubb där man bor, och Kåre blir det – från sommaren och framåt. En kort sväng i Tuna blir det alltså i vår.

Nu är det snart dags, igår kväll var vi ute på vårt andra gemensamma träningspass i laget. 5 tanter i Skräddarbackens backar, bubblande, chattrande så där lite i omgångar beroende på hur mycket flåset tog över. En härlig upplevelse av gemenskap och tillbaka vid klubbstugan sjuder det av liv. Massor av små gula tuningar som tränar. Möten med bekanta, goda samtal och det känns bra i magen.

På kvällen mailar Martina i OK Kåre och frågar om jag vill komma förbi och låna en träningskarta, så kan jag ut och plocka några kontroller i helgen.

Gemenskapen finns och är stark, vi ska låta ännu flera uppleva den!

En fin Påsk på er alla

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

