Växa och bli flera, men hur?

Vi jobbar på med varumärkesfrågan. Jag genomför workshops och planerar för nya. I denna veckan ska vi på kansliet tillsammans med styrelsen arbeta vidare med frågan, i nästa ska jag till Eksjö och träffa ungdomarna där. Det är ett viktigt arbete, en stor utmaning. Vi har tuffa mål i Offensiv Orientering: Vi ska växa och bli flera. Vi ska ha världens bästa landslag över tid. Vårt varumärke ska bidra till att vi lyckas med detta.

Jag sneglar på andra, hur har de arbetat med frågan, hur har de löst sina utmaningar. Riksidrottsförbundet jobbar med en satsning på “Svensk Idrott”. Ett samlat grepp för svensk idrott, för att bygga värde för idrottsrörelsen, för att lyfta fram vad vi bidrar med i samhället och för individen.

Vi besöker Silva, de har under de senaste åren genomgått stora förändringar, sett över sin produktportfölj, sitt erbjudande, sitt varumärke, sin affär. Idag är det kunden i fokus, att lyssna till vad som efterfrågas, att förpacka och erbjuda så att Silva möter individernas behov.

Helst vill jag som marknadsförare/kommunikatör lyssna till och prata med varje tänkbar kund, vad vill du ha, hur kan jag anpassa mitt erbjudande till just dig. Det är förstås en omöjlighet, så vad gör vi, jo vi rationaliserar och förenklar, vi klumpar ihop människor i grupper utifrån bla behov och livsstil. Silva har gjort det, du ser det tydligt på deras hemsida, http://www.silva.se det finns tre ingångar: Sport, Outdoor och Professional. Ett sätt att sortera utifrån en analys bland nuvarande och tänkbara kunder och vilka behov de har.

Så tillbaka till orienteringen och mina funderingar. Hur ska vi lyckas växa och bli flera, vilka är våra kunder, hur ska vi sortera, hur ser vår produktportfölj, vårt erbjudande, vårt varumärke och vår affär ut?

Vad säger du, tyck till!

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Växa och bli flera, men hur?

  1. Hej!

    Nu har jag glömt när H21 Motion osv ersatte H21 B men det var väl ett antal år sedan? Är det en ren slump att deltagandet i Motionsklasserna (f d B-klass) sjönk drastiskt ungefär samtidigt? Jag har hört fler t ex H55B-löpare som inte ville springa H55 motion osv. H21 M brukar ha 1-3 anmälda mot kanske 20-30 då det var H21 B.
    Större åldersintervall igen dvs H35-42, H43-49 osv. Jag tycker inte att det är kul att tävla då bara 3-4 st är anmälda! Varför inte testa Parklass och Mixed ´samt gemensam start ibland? Mixed är de 2 största klasserna på Rodhenloppet (natt). /Letro

Leave a Reply

