Skrattet blev en tankeväckare

Var i Sandviken igår och träffade gänget på orienteringsgymnasiet. Vi arbetade med varumärkesfrågan, ungdomarna fick tycka till och vara med och bidra i diskussionen kring profilering, marknadsföring och kommunikation av orienteringen.

Dom jobbade på för fullt, plötsligt dyker det upp ytterligare en elev i dörren. Jag hälsar och berättar att vi jobbat på ett tag och att han just missat höjdpunkterna i diskussionen. Då hör jag hur resten av gänget börjar skratta…….. hm tänker jag vad är det som är så kul??? Jo säger Jocke (Joakim Ingelsson deras tränare) han är tysk. Aha, han förstår inte vad jag säger, så jag byter till engelska och vi kan förstå varandra och kommunicera.

För mig var detta ett litet exempel från verkligheten, jag utgick från mig själva när jag skulle kommunicera med honom, jag förutsatte att han kunde samma språk som jag. Det är klart att när det blir fel språk är det tydligt att det inte blir ett möte. Men jag kan också tänka att det inte bara handlar om språk, det kan handla om förväntningar, erfarenheter, kunskaper, sinnesstämning och mycket mycket mera för om vi ska kunna mötas, kunna kommunicera.

Min lärdom, börja där ute!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Skrattet blev en tankeväckare

  1. Anna Simes says:

    Precis. Det är så himla viktigt att möta andra utifrån den andra istället för utifrån sig själv. Så svårt att göra. Måste vara ödmjuk, lyssna, lära.

Leave a Reply

