Att skapa en snackis

Kan inte låta bli att återvända till Petter Northug. Min tidigare blogg om honom har flera av er kommenterat, toppen, det är ju diskussion och debatt vi ska ha i en rörelse som orienteringen.

Så varför Petter igen. I helgen intog han Lugnet, som uppladdning satt han i Skavlas TV show. För att börja med Skavlan kan jag bara konstatera att mig överraskade han i varje fall. Jag upplevde en eftertänksam, ödmjuk, närvarande, lugn och harmonisk skidstjärna. Klart att det kan vara skönt att ha levererat som han gjorde i Kollen på VM, klart att han har haft nationens förväntningar på sina axlar, och hur tufft är inte det. Nu kan han slappna av, säsongen har varit toppen även om det inte blev seger i världscupen är han ändå året skidkung!  Men min förväntan var nog egentligen att han skulle ha en tuffare och kaxigare attityd, så överraskad blev jag.

Så till Lugnet, han krossade allt motstånd ja då menar jag KROSSADE. Boende i Falun får jag väl skämmas för att jag inte var på plats på stadion, men jag får skylla på orienteringens landslagsledning som inte tar hänsyn till Svenska Skidspelen när de lägger sina samlingar, jag var i Hallsberg med landslagsgänget.

Såg dock sporten och Petters finish när han soloåkte och hade hela stadion för sig själv. I TV soffan upplevde jag inte så mycket mera än en “vanlig” målgång, tumme upp till publiken tror jag han gjorde där i sista backen upp mot mål. Fick dock ett referat av kollegan Mark som var på plats. Hans beskrivning gick på temat, så kom han då, alltså Petter, upp mot mål och hela stadion var tyst och förväntansfull……….vad ska karl hitta på för målgång idag………och vad gör han, tumme upp och åker bara helt vanligt i mål.

Vad tror ni man pratade om bland publiken, mycket riktigt, man pratade om Petters målgång för att han just INTE gjorde något.

Han överraskade, gjorde det ingen hade förväntat sig……och får återigen stor uppmärksamhet och skapar en “snackis”.

Vad tror ni, var det en slump??

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Att skapa en snackis

  1. Anton says:

    Även jag satt och tittade på detta skavlan-avsnitt. På något sätt lekar han alltid med oss i publiken. Han vet vad som förväntas, och han vet vad som skapar mest uppmärksamhet. Om detta är ett medvetet val eller om han helt enkelt är sådan är osäkert. Desto säkrare är då att han helt klart är skidvärldens tveklösa konung. Att inte bli inspirerad är svårt!

Leave a Reply

