Jag säger Petter Northug, vad tänker och känner du?

Jag säger bara Petter Northug!

Har ägnat söndagen åt att lyssna på flera skidreferat, framförallt herrarnas femmil med Dagge från Holmenkollen och bisittare Torgny. Än en gång tar Northug hem det, med en hel nations tryck på sina axlar efter ett 100% taktiskt lopp från hans sida levererar han det som förväntas av honom, jag är impad!

Få idrottare har som Northug väckt våra känslor, han berör oss! Han provocerar och sticker ut hakan! När jag i fredags skulle köpa en ny telefon till dottern var diskussionen i full gång i telebutiken, är Petter verkligen sportslig genom sitt agerande, skidsporten är ju för gentlemän. Vi engagerar oss, vi diskuterar och vi tycker till.

Petter är för mig en idrottare i tiden, han bygger sitt eget personliga varumärke, medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt. Han gör det extra som idag behövs för att du ska bli en “superstjärna”. Han skapar rubriker, han bidrar till att intresset för skidsporten i media och hos allmänheten är större än det kanske någonsin varit och det i en tid av tuff konkurrens.

Som jag ser det har vi svenska exempel som motsvarar Petter. Allas vår Zlatan, rubrikernas man, Anja Persson tyckte många var kaxig när hon som ung stack ut hakan och Therese Alshammar med sin DIVA tatuering. Stjärnor som levererar inom idrotten och som sticker ut vid sidan av sporten. Som bygger sina varumärken och blir sportens superstjärnor.

Så vad vill jag säga med detta, ska vi sträva efter att hitta orienteringsstjärnor som sticker ut som Petter, Zlatan, Anja eller Therese.

Orienteringens varumärkesarbete pågår för fullt, vi kommer under våren att ha formulerat oss kring vårt erbjudande och vad vill vill vara. Som jag tidigare skrivit hoppas jag att vi våra vara modiga i detta arbete.

Vi bygger sedan vårt varumärke genom våra aktiva, ledare, våra erbjudanden av aktiviteter och arrangemang och vår kommunikation.  Vårt landslag tillsammans med våra stora värdearrangemang är troligtvis den viktigaste resursen när det gäller tillträde till media, där den stora allmänheten som inte orienterar möter oss.

Vi ska ta medaljer på VM, vi ska bli världens bästa landslag över tid, det kommer att ge oss mediautrymme. Men vill vi få “superstjärnor” som finns på var kvinna och mans läppar, måste vi våga bjuda på oss själva, beröra och väcka känslor. Om det kan vi säkert tycka mycket, men som jag ser det är förutsättningar  idag- konkurrensen är stenhård!

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

8 Responses to Jag säger Petter Northug, vad tänker och känner du?

  1. Roland Offrell says:

    Ja det är helt klart att det Petter gör för skidsporten i Norge är vad Simone gjort för Schweiz. Det finns fler sådana bra exempel i andra sporter. Carolina, Stefan o Christer gjorde det i friidrott t.ex. För att inte glömma bort Björn Borg och Ingemar Stenmark.
    Det gäller för oss att få fram våra föredömen inom orienteringen.
    För övrigt så rekommenderar jag en bok att läsa, “Kroppens Geni” av Sverker Sörlin.

  2. åsa says:

    Eller varför inte ett orienteringsexempel. Anne Margrethe Hausken som blev superkändis i Norge när hon lovade prova backhoppning om Jan Schmid skulle klara att kvalificera sig till medeldistansen i Norska mästerskapen 2009, och gjorde det. Till och med mina icke orienterande Norska kolleger i finans branschen känner till henne.

  3. Bertil Thomas says:

    Tja..
    Ska man tolka ditt inlägg som att du anser att vi ska sträva efter att hitta orienteringsstjärnor som “sticker ut”? Man kan väl inte tolka det annorlunda?
    Menar du alltså att det i framtiden ska vara en merit att man “sticker ut” för att bli vald till landslaget? Att en orienterare med något sämre orienteringsmeriter ska bli vald före en med bättre meriter bara för att den förste är “bättre på” att sticka ut?
    Jag tror man är ute på väldigt hal is om man tänker så…
    Anders Gärderud och Ingemar Stenmark är två exempel på stjärnor som inte direkt utmärkte sig för att “bjuda på sig själva” till press och publik, men som ändå blev superstjärnor och (om man vill använda det ordet) varumärken. Inte sämre det. Tror inte det skrevs mindre om dem bara för att de hade lägre kaxighets-faktor.

  4. Anna Simes says:

    Jag håller med dig. Att både sticka ut och göra fantastiska prestationer. Det behövs. Man kan inte bara sticka ut, det kan många göra, men att göra både och, det krävs mycket. För prestationen måste ju komma först. Sen kan man sticka ut. Helt ok.

  5. Olle Lindman says:

    Hej!
    Jag tror att vi ska lyfta fram individerna. Sporten som sådan är svår att göra medial, men vi ska naturligtvis fortsätta det spåret också.
    Lyft fram hur våra elitkillar och tjejer lever och tränar! Det är oftast riktigt kul individer som är fantastiska förebilder, jag sticker ut hakan och säger att orienteringseliten är dubbelt så roliga som skideliten! Det hör liksom sporten till! Lyft fram monsterpassen, humorn mm. Många av löparna är även talanger på annat som musik, teknik mm. Här tror jag förbundet kan spela en roll. Gör personliga reportage som ni försöker nå ut med.

    Vi är intressanta och bra!
    Men vi måste bli bättre på att tala om det!
    Olle Lindman

Leave a Reply

