Har vi ett varumärke?

Vad är ett varumärke, och hur är det med Orienteringsrörelsen, har vi ett varumärke eller?

För mig är ett varumärke de tankar och känslor som kommer i dig när jag nämner något. Det kan vara en produkt, en tjänst, ett land eller en idrott. Om jag säger Volvo så gissar jag att du tänker och känner något, om jag säger Ferrari så är det troligtvis en annan bild som kommer fram än vid tanken på Volvo. Om jag i dessa dagar skiddagar säger Norge så händer det något i dig, jag som född norska, med föräldrar från landet i väst, med sommarstuga i Oslofjorden tycker mig ha en relation till Norge. Norge är för mig ganska likt Sverige, men ändå inte, det finns skillnader.

Hur är det med Orientering, vad känner och tänker du när jag säger Orientering och vad tror du att andra, kanske icke orienterare, känner och tänker när jag säger Orientering?

Fokus på det vi kallar varumärke ökar inom idrotten. Konkurrensen hårdnar, både om uppmärksamheten i dagens stora informationsflödet och om aktiva och medlemmar, numera finns det exempelvis ett stort och växande utbud av träningsmöjligheter som kommersiella aktörer utanför idrotten erbjuder.

Vi vill förstås att orientering ska synas, att flera ska välja vår idrott och att vi ska lyckas nå ut med våra budskap. Det är därför vi nu har satt fokus på arbetet med vårt varumärke, för visst har orienteringen ett varumärke. Uppdraget är att ta fram en ny varumärkesplattform och ett varumärkeslöfte som ska ligga till grund för vårt fortsatta arbete i rörelsen. “Offensiv Orientering” vägleder oss, vi gör intervjuer inom rörelsen för att ta bättre förstå hur vi ser på oss själva, vi genomför en undersökning bland allmänheten för att förstå hur den ser på Orienteringsrörelsen och vi kommer att arbeta i flera grupper för att ha ett förslag framme i vår.

Det är ett stort privilegium att få jobba med dessa frågor för Orienteringen, men det är också svårt och utmanande. Vi har som jag ser det ett fantastiskt erbjudande, som ligger helt rätt i tiden. Men för att få bra genomslag och för att synas i den tuffa konkurrensen tror jag att vi måste vara djärva, vi måste våga gå utanför våra ramar och göra det oväntade.

Vad säger du, vad vill du tänka och känna när jag säger Orientering imorgon, tyck till!!!

Annichen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Har vi ett varumärke?

  1. Anna Simes says:

    Grattis till nytt jobb och lycka till.

    En kollega skulle lära 10-åriga scouter lite orientering i tisdags kväll. Han hade fått några orienteringskartor av mig att visa dom. Dom var helt ointresserade. Dom menade att man klarar sig med en GPS. Men om GPSén inte fungerar? Då ringer man någon. Men om mobiltelefonen inte fungerar? Då frågar man han som sitter bredvid i bilen.

  2. Roland Offrell says:

    Hej Annichen, Grattis till jobbet. Jag minns dig från VM i Schweiz och Australien där du visade samma tuffhet och koncentration, som påminner om det Charlott Kalla och Markus Hellner nu visar på skid VM i Oslo. De får stor uppmärksamhet för deras tuffhet och styrka när det gäller, samtidigt som att de är ödmjuka i framgången.

    Jag vill att dagens ungdomar skall se orienteringen som en tuff sport där de bästa är stora idrottsmän och kvinnor. Vi skall skilja på elit och motionärer när vi presenterar vår sport, samtidigt som vi skall kunna ta fram hur de sida vid sida finns på tävlingsarenorna. Men inte för mycket familjegullande om vi skall lyckas fånga upp nya ungdomar. De vill inte att deras kamrater skall tro att de håller på med en skogsmulle verksamhet. Så visa fram bilder av stenhård kamp. Parallellt skall vi givetvis framföra familje- och motionsaspekten i tider av hälsovågen. Men det är två saker som skall framföras i olika forum.
    Roland Offrell

  3. Erik says:

    Det bästa som skulle kunna hända orienteringen är om vi får fram en landslagsstjärna som är med i absoluta världstoppen och som dessutom är frispråkig och lite osvensk. En Zlatan eller en Northug-typ. Eller varför inte en orienteringens svar på Frank Andersson? Hittills har vi inte varit i närheten av att haft en sådan person inom orienteringen men jag hoppas för allt i världen att vi snart får fram en sådan. Och när väl den personen kommer fram måste förbundet verkligen göra allt för att få den personen att synas så mycket som det bara går i media. För det är genom tidningar och Tv som svenska folket får upp ögonen för nya “förebilder” och “hjältar”. Det är där barnen får se häftiga och duktiga idrottsmän och som får dem att börja med samma idrott som “den där häftiga idrottaren de såg på tv”.

  4. jörgen says:

    Hej och välkommen tillbaka.
    Ja inte är det lätt för oss inom orienteringen. Vi har inte bara medierna mot oss utan nuförtiden även vargar, björnar, vildsvin och den senaste fienden dvärgbandmask. Den är till och med en farligare motståndare än Mats Strandberg på radiosporten. Trots allt detta fortsätter vi på lokal nivå med vårt positiva budskap om orienteringen.
    Lycka till ni också på ert håll.

    • Hejsan!
      Vi ser i våra pressklipp det stora genomslag vi har i media lokalt och regionalt, resultaten av ett arbete av klubbarna i landet.
      Men det finns möjligheter på riksplanet också, radiosporten kommer att sända 10-Mila i år, det tror jag är toppen för oss. Sedan är det bara att kämpa på och sälja nyheter och bra historier till media, det är tufft men det går!
      // Annichen

  5. göran hyttfors says:

    Så kul att du börjat som kommunikationsansvarig och att du börjat skriva dina tankar offentligt. Skickar ett smakprov på Sverker Tiréns och mitt eget meningsutbyte hösten 2009 i en för oss angelägen varumärkesfråga.
    Lycka till i din nya roll.

    TIOMILA äR INGEN VARA
    Måndagen den 14/9, 2009 – 21:32
    | Print | URL |
    Det bor makt i språk.
    I vad vi kallar det ena och andra.
    På dagens vitala båtkonferens om 10MILA:s framtid var ordet “varumärke” rätt frekvent, och verkar ju alldeles rätt i rutinerat tal.

    Men är 10MILA ett varumärke? Det är, vill jag hävda, vare sig en vara eller ett varumärke utan snarare en lång, fortlevande och traditionsmättad, myllrande och magisk, föränderlig och orubblig – berättelse?

    Eller ett drama, som innesluter tusenden dolda dramer, öden, råa realiteter, drömsk vision och verklighet att vakna till.
    Det märktes under dagens ivriga konferens.

    När jag vill räkna årets lopp hamnar jag i tiomilakliv, som för min del börjar 1963 då Rotebro IS vann, Hellas kom femma, och själv var jag sist på nionde sträckan i andralaget; jag vilade mig i en vårbacke till kvittrande vårfågelsång, efter fåfäng jakt på kartans ring som jag tolkat som höjd men som var en grop, och 1964, då — och så vidare, i säkra minnessteg ända in i 90-tal, fast då börjar bilderna svika, inte förrän framåt 2007 är jag på säker mark igen, då klubbens kvinnor ifrån öst kom först!

    10MILA är en högtidshelg med noga liturgi och mången ritual. Varje årgång efterlämnar för det mesta, i utvakad och gråkorning gryning, en besvikelse som liknar tomhet – ända fram tills nästa dygn, då sömnen läkt och tröstat, och drömmar åter börjat vävas omedvetet för att vakna upp i vintermörker, i spekulation och tillit som född på nytt: I år… Då!

    10MILA är detta, och mycket mer och något annat för dig, men är ingen vara, och inget varumärke som ska säkerställas. Säg hellre 10MILA:s “själ”, som kan behöva vård och saklig granskan, i grubbel, minnen, myter.
    Det märktes denna livade dag på båten!

    Och 2010 i Finspång, det blir bra, det känns ju redan nu, och 2011, nära Riksten i delvis samma marker som 1968, den gången, minns jag, då vi — och så vidare. Det blir ännu mera magiskt.
    Då vill jag vara där, inte som varukonsument, även om jag köper mig förplägnad i ett markatält – delaktig på håll numera, ändå innesluten i dramat, i den mångtydiga berättelse vi ännu äger ihop.
    Kommentarer: 4 stycken.
    Kommentera tiraden
    Lämna gärna en kommentar till denna tirad genom att fylla i ditt namn och lämplig text, samt fylla i anti-spam-fältet och sedan trycka på knappen under. Jag ska försöka besvara alla eventuella frågor som kan tänkas dyka upp bland kommentarerna. Observera att kommentarerna står i ordningen äldst först.
    Namn:

    Kommentar:

    Anti-spam: Tiréns tirader skrivs av Tirén.

    Tisdagen den 15/9, 2009 – 09:43
    Namn: göran hyttfors
    Din maktbetraktelse störde min nattsömn. I stället för att som vanligt slockna nästan direkt låg jag vaken och tänkte en hel del på ordens, språkets och symbolernas betydelse. Själv har jag ju länge varit en förkämpe för att “vårda 10MILAs varumärke”
    Men din tirad fick mig som sagt att fundera.

    Varumärke är för mig en klumpig översättning av det ameriknska “branding” som väl egentligen är ett uttryck för bomärke – den symbol man märkte sin boskap med. Alla vi som sett västernfilmer vet.

    Det handlar om behovet att markera sitt ägande såvitt jag förstår, och i modernare mening sin identitet. För att detta skall underlättas använder man i ökande utsträckning bildspråk. Bilder kommunicerar snabbare, enklare och med bättre hågkomst än ord. I stället för att skriva segergudinnan Nike försåg man ordet Nike med en vinge och nu talar vingen för sig själv utan ordet.

    I 10MILAs fall använder vi både just 10MILA skrivet så och vår logotype växelvis eller tillsammans som symbol/identitet. Hur stark kopplingen blir är som du skriver olika för
    varje betraktare kopplat till egna minnen och vad man hört och sett i andra hand.

    Detta blev måhända rörigt men det blir gärna så i nattens mörker. Om du vill kan du få låna en bok som kan bringa ökad klarhet i begreppen. (Denna vet jag att jag har till skillnad mot den tidigare jag lovade dig, som är på villovägar). Bokens titel är “IDENTITET, om varumärken, tecken och symboler”.
    Tisdagen den 15/9, 2009 – 14:21
    Namn: Sverker
    Göran – dagen efter en så lyckad 10MILA-konferens blir jag smått bestört över att ha stört din nattsömn, med en – vid närmare eftertanke – alltför kategorisk tirad vars eventuella frächör nog försvann under sent 70-tal.
    Tirader syftar mestadels till rogivande sömn.

    Det är bra att du påpekar att “branding” snarare borde översättas med “bomärke” – och det förr ju tankarna något annat..

    Men antagligen har vi allihop förstånd att uppfatta “10MILA:s varumärke”” som en förkortning av en komplecierad företeelse, om tävlingens själ, anda, rykte, revir, prestige osv.

    Så – jag önskar dig all tänkbar nattfrid, även om vi förstås också bör vara på vakt mot ett alltför vantestyrt bruk av begreppet varumärke – för det bor ju, som sagt, en viss makt i våra ord, begrepp – liksom vårt bildspråk (också exempelvis i form av logotyper vi formar). Något som jag nog borde fördjupa mig i via den bok du nämner.
    Tisdagen den 15/9, 2009 – 14:24
    Namn: Sverker
    (.. och så bör jag lära mig skriva “för” när jag menar det, och inte “förr”, samt stava till “komplicerad”)
    Tisdagen den 15/9, 2009 – 15:56
    Namn: göran hyttfors
    Inen fara. Jag sov gott när jag väl hade somnat. Jag tar med boken vid tillfälle

  6. Stefan S says:

    Hej,

    Det finns, enligt min mening, namn på t.ex. tävlingar som gör att allmänheten kan få ett intryck av att att vi lufsar omkring som björnar skogen. Jag tänker då på den undersökning som tydligen gjorts och man fick tala om vilket djur man tänkte på när man hörde ordet orientering.
    Här är några exempel på tävlingsnamn som inte får en person att associera till en tuff idrott:
    Näverlunken, Folskubbet, Laxträffen, Snötrampen etc.
    Skulle vi kunna se till att åtminstone använda tävlingsnamn som inte drar ner sporten till en nivå som låter som om vi vore ett gäng svampplockare?

Leave a Reply

